E-E-A-T

Wat betekent E-E-A-T?

E-A-T of E-E-A-T is een bekende term in de SEO-wereld. Dus als je iets afweet van SEO, klinkt deze term misschien wel bekend in de oren. In dit blog bericht gaan we bekijken wat het betekent.

Niet overtuigd van het belang van SEO? Lees meer hierover.

Wat is E-E-A-T?

De E-E-A-T methode wordt gebruikt om je website te beoordelen en deze een positie toe te kennen op Google. De zoekmachine hecht veel waarde aan waardevolle content voor haar gebruikers, dit wordt beoordeeld met volgende aspecten:

  • Expertise: Is de inhoud gemaakt met voldoende kennis van het onderwerp?
  • Experience: Heeft de auteur ervaring met het onderwerp?
  • Authority: Hoe populair is je website?
  • Trustworthiness: Vertrouwt Google je website?

Expertise

Expertise gaat over de kennis van de auteur, verschillende onderwerpen vragen een verschillend level van kennis. Als het gaat over medsich advies wil je natuurlijk dat de auteur heel veel kennis heeft.

Experience

Dit aspect is de nieuwste, ze werd in december 2022 toegevoegd. Google houdt sinds dien rekening met de ervaring van de auteur. Iemand met ervaring kan namelijk iets beter uitleggen dan iemand die zelf net nieuw is met het onderwerp.

Authority

Pagina autoriteit wordt op verschillende aspecten gebasseerd zoals:

  • Het aantal inkomende links
  • Het aantal uitgaande links
  • Hoeveel bezoekers telt je website?
  • Hoe lang blijven bezoekers op je website?
  • Wat is het bouncepercentage?
  • Hoe lang bestaat de website al? (dit is niet doorslaggevend, maar nog steeds wel belangrijk)
  • Hoe vaak wordt jouw website gedeeld door anderen?
  • Hoeveel mensen hebben je website opgeslagen in hun favorieten?

Trustworthiness

Google beoordeeld je hier op je betrouwbaarheid. Dit is het belangrijkste aspect van de E-E-A-T score. Je kan zo veel kennis, ervaring en autoriteit hebben als je wil, wanneer Google je als onbetrouwbaar beschouwd zal je nooit hoog in zoekresultaten komen.

Waarom is E-E-A-T belangrijk?

Bij YMYL (Your Money, Your Life) onderwerpen hanteert Google zeer hoge normen. Dit zijn onderwerpen waar inhoud van lage kwaliteit een negatieve impact kan hebben op je gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid. Voor wie nog twijfelt, Google wil ervoor zorgen dat je veilig bent.

Wat is goede content?

Volgens de richtlijnen van Google zelf moet je inhoud aan een aantal aspecten voldoen om als hoogwaardig content beschouwd te worden:

  • De lezer helpen
  • Geschreven door een expert
  • Gesplaatst op een autoritatieve website
  • Betrouwbaar zijn
  • Regelmatig worden bijgewerkt

 

E-E-A-T

Graag wat meer info? Check het blog bericht van Google zelf!

Wat met AI?

Zoals google zelf aangeeft in dit artikel, zal het niet persé AI-gegenereerde inhoud afstraffen. De ranking-systemen van Google zijn afgesteld om originele en hoogwaardige inhoud te belonen. Dit blijft gelden, ook voor AI-gegenereerde inhoud. Je moet hier opletten dat AI vaak slechts een oppervlakkig antwoord geeft op je vraag, dus het blijft nodig om de tekst door een menselijk oog te laten nalezen.

 

Kwaliteitsvolle content is altijd al belangrijk geweest, maar met deze update wordt het nog belangrijk. Google probeert op deze manier ervoor te zorgen dat we terug voor mensen gaan schrijven in plaats voor de bots.