Je wilt je e-mailmarketingstrategie verbeteren? Je doelen bereiken? Dan ben je op de juiste pagina beland. In deze blogpost geven we je de belangrijkste KPI’s voor e-mailmarketing. KPI is de afkorting voor Kritieke Prestatie Indicator. De Engelse term is Key Performance Indicator.
Een KPI geeft je informatie over je bedrijf en je klanten. Ze maken voortgang meetbaar en concreet. De waarde van een KPI zit in het inzicht dat je krijgt én het analyseren van dat inzicht. Op basis daarvan kan je jouw strategie verbeteren.
10 KPI’s voor e-mailmarketing die je moét kennen
Als je onderstaande KPI’s wilt meten, moet je dat natuurlijk niet handmatig gaan doen. Het e-mailplatform dat je gebruikt, gaat dat voor jou doen.
1. Afleveringspercentage
Het afleveringspercentage van e-mails zegt je hoeveel procent van alle verstuurde e-mails zijn afgeleverd bij je ontvangers. Hoe verbeter je dat? Hou je e-maillijst up-to-date. Zo creëer je op lange termijn een sterk afleveringspercentage. Dat kan je doen door e-mailadressen die niet betrokken zijn, te verwijderen uit je e-maillijst.2. Bouncepercentage
Het bouncepercentage is het percentage e-mails dat niet succesvol werd afgeleverd. Er zijn twee soorten bounces: zachte bounces en harde bounces. Een zachte bounce wilt zeggen dat de e-mail niet afgeleverd werd door een tijdelijk probleem. Een harde bounce is een e-mail die niet aankomt door een permanent probleem, bv een e-mailadres dat niet meer bestaat of een foutief e-mailadres. Hoe verbeter je dat? Je behandelt een zachte en een harde bounce niet op dezelfde manier. Een zachte bounce kan je niet voorkomen, je probeert gewoon om de e-mail opnieuw te verzenden. Lukt dat nog steeds niet? Dan kan je zachte bounce veranderen in een harde bounce. Na een paar mislukte pogingen, stop je dus best met het verzenden van e-mails naar dat e-mailadres. Harde bounces zijn vaak problemen die je niet kan oplossen, bv een e-mailadres dat niet meer bestaat of een foutief e-mailadres. Je verwijdert dit e-mailadres dus best uit je e-maillijst.3. Leverbaarheidspercentage
Het leverbaarheidspercentage vertelt je hoeveel e-mails de inbox van je ontvangers effectief bereiken. Wat is dan het verschil met het afleveringspercentage? Het afleveringspercentage telt het aantal e-mail dat afgeleverd is, ongeacht in welke map ze aankomen. Dus ook de spambox. Bij het leverbaarheidspercentage gaat het om de e-mail die in de inbox terecht komen.4. Openingspercentage
Het openingspercentage, oftewel de e-mail open rate, geeft aan hoeveel mensen jouw e-mail hebben geopend. Hoe verbeter je dat? Je kan het openingspercentage verbeteren door het uit te testen. Je kan bijvoorbeeld A/B-testen gebruiken om verschillende onderwerpregels uit te testen. Of experimenteer met het tijdstip van de verzending van je e-mails.5. Leestijd e-mail
De leestijd van een e-mail. Het spreekt voor zich, dat geeft aan hoeveel tijd je abonnees besteden aan het lezen van jouw e-mail. Als je e-mail een hoog openingspercentage heeft, maar een korte leestijd, dan is je onderwerpregel waarschijnlijk veel boeiender dan de inhoud van je e-mail zelf. Hier kan je dus op inspelen. Hoe verbeter je dat? Om je leespercentage te verbeteren, heb je geduld nodig. Probeer verschillende combinaties van sterke onderwerpregels en aantrekkelijke inhoud. Je werkt best ook aan een je e-mailstructuur en aan een mooie lay-out. Je kan hiermee experimenteren tot je de perfecte balans hebt gevonden.6. Aantal abonnees
Het aantal abonnees is het totale aantal e-mailadressen dat op jouw e-maillijst staat. Hoe meer abonnees je hebt, hoe meer resultaat je e-mailcampagne oplevert. Hoe verbeter je dat? Als je je e-maillijst wil vergroten, dan kan je dat doen met een Lead Magnet. Dat is een magneet om leads aan te trekken. Een Lead Magnet biedt iets waardevols aan de (potentiële) klant in ruil voor zijn e-mailadres, bv een e-book of een gratis webinar. Hou wel in je achterhoofd: het aantal abonnees is niet altijd het belangrijkste, maar wel de kwaliteit van je abonnees. Je hebt liever 10 abonnees die effectief iets kopen, dan 100 abonnees die je e-mail niet eens lezen.7. Uitschrijvingspercentage
Het uitschrijvingspercentage telt het aantal abonnees dat zich uitschrijft voor jouw nieuwsbrief, nadat ze een e-mail van je ontvangen hebben. Hoe verbeter je dat? Je houdt dit percentage best zo laag mogelijk. Onderstaande stappen helpen je hierbij.-
- Stuur niet te vaak e-mails, één per week of twee keer per maand.
- Schep geen te hoge verwachtingen met je onderwerpregel
- Splits je lijst op in verschillende doelgroepen een stuur gepersonaliseerde inhoud naar elke groep.