Conversie icoon

10 manieren om jouw conversie te verhogen

Hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw bezoekers actie ondernemen? Hoe kan jij jouw conversie verhogen? Wij geven alvast 10 tips die je op weg helpen!

 

First things first. Wat is conversie?

Conversie is het aantal bezoekers op jouw website die daadwerkelijk iets doet, bijvoorbeeld:

  • Op een link op jouw website klikken
  • Een product toevoegen aan het winkelmandje
  • Zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief
  • Een product of dienst kopen

 

10 tips om je conversie te verhogen

1. Toon tevreden klanten
Je ziet het bijna overal, maar het werkt! Kreeg jij al een positieve review van een klant? Voeg die dan toe op je website of sociale media.
Heb je een webshop? Dan kan je bijvoorbeeld per product een positieve review toevoegen. Of je kan werken met een sterrensysteem, zoals bv Zalando doet.
Maar je kan ook mooie visuals maken met quotes van klanten om bijvoorbeeld op sociale media te plaatsen.

 

2. Voeg video’s toe
Volgens Wyzowl’s Video Marketing Statistieken 2022, heeft video maar liefst 87% van de marketeers geholpen om het verkeer te verhogen.

Heb je video’s van jouw producten? Implementeer ze. Heb je nog geen video’s van jouw producten? Ga aan de slag. Je kan filmpjes maken over de producteigenschappen, tutorials, unboxing, interviews, reviews, …

 

3. Zorg voor een duidelijke hoofdnavigatie
Het navigatiemenu komt op elke pagina van je website terug en is dus een belangrijk element. Zorg dat je navigatiemenu duidelijk en overzichtelijk is. Niet alleen de lay-out (lettergrootte, ontwerp, …), maar ook de structuur is belangrijk.

Gebruik maximum vijf of zes items in je navigatie. Wil je toch graag meerdere items toevoegen? Werk dan met subcategorieën die uitklappen wanneer je erop klikt.

 

4. Zet een limiet op je aanbiedingen
Zo zorg je ervoor dat klanten snel willen kopen. Je klant moet het gevoel hebben dat hij nu moet kopen.Kopen is in dit geval gelijk aan klikken, actie uitvoeren.

Dat kan je bijvoorbeeld doen door een timer te gebruiken. Enkele ideetjes: je kan een timer maken voor

  • een speciale korting die afloopt
  • een aankomend evenement of webinar
  • een product met beperkte oplage

 

5. Geef je potentiële klanten cadeautjes

Iedereen krijgt graag cadeautjes. Dus ook jouw (potentiële) klanten. Geef ze dus wat ze willen: korting! Dat kan een vroegboekkorting zijn of een éénmalige actie, mensen zijn geneigd om sneller te kopen wanneer je ze korting geeft.

Bijvoorbeeld:

  • Krijg 15% korting op het tweede product!
  • Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang een kortingscode!

 

6. Voeg product-snippets toe

Dit is iets technischer. Maar een snippet kan ervoor zorgen dat jouw product in het shoppinggedeelte van Google komt te staan. En als het daar staat? Dan kan je conversie stijgen met 20% tot 30%.

 

7. Bied gratis verzending aan

Betalen je klanten momenteel de verzending van hun bestelling zelf? Denk er eens over na om een gratis verzending aan te bieden.

Volgens deze studie van Power Reviews zegt  94% dat gratis verzending een belangrijke factor is bij het kiezen van de online winkel.

Maak duidelijk dat de verzending gratis is door het bijvoorbeeld nog eens te vermelden in je winkelwagen.

 

8. Herstel verlaten winkelwagens

Niet iedereen die iets in zijn of haar winkelmandje toevoegt, gaat dat uiteindelijk ook kopen. Geen zorgen. Dat is compleet normaal. Maar wat kan je hieraan doen?

Het kan helpen om ervoor te zorgen dat het winkelmandje niet verdwijnt, wanneer de bezoeker je website verlaat. Als die bezoeker dan terugkeert naar jouw website, ziet die onmiddellijk wat hij/zij vorige keer leuk vond.

Of je kan een e-mail sturen naar je bezoeker: “Hey, er zitten nog wat spullen in je winkelmandje!”

 

9. Zorg voor mooie foto’s

Online shoppers willen zoveel mogelijk informatie over het product. En liefst zonder te lezen. Maar hoe doe je dat?

Zorg ervoor dat je mooie, maar vooral goede foto’s Laat verschillende hoeken van het product zien. Of je kan misschien zelfs experimenteren met een GIF.

 

10. Optimaliseer de snelheid van je website

Je paginasnelheid. Dat is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je je conversie wil verhogen. Maar het kan een enorme impact hebben.

Volgens Akamai zou een vertraging van 2 seconden bij het laden van een pagina het bouncepercentage al met meer dan 100% verhogen.

Het is dus erg belangrijk om je paginasnelheid te verhogen. Lees je hier graag meer over? Bekijk onze blog over 10 tips om je Woocommerce website sneller te maken.