Stel je eens voor dat je een nieuwe onderneming hebt opgezet, vol enthousiasme en met een geweldig product of dienst. Je bent er helemaal klaar voor om de wereld te veroveren. Maar dan komt de harde realiteit: je website wordt begraven onder de massa van online concurrentie. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf opvalt in die eindeloze digitale oceaan? Hoe bereik je potentiële klanten en trek je ze naar jouw website? Hier komt SEO (Search Engine Optimization) om de hoek kijken. SEO is de sleutel tot het vergroten van je online zichtbaarheid, het aantrekken van meer bezoekers en het stimuleren van je bedrijfsgroei. In deze blog gaan we dieper in op de voordelen van SEO en laten we zien hoe het jouw onderneming naar nieuwe hoogten kan stuwen.
SEO-wat?
Nog niet helemaal mee met wat SEO juist is? Lees het in deze blog.
De voordelen van SEO
1. Meer bekendheid door verbeterde zichtbaarheid
Hoe meer zoekwoorden leiden naar je website en hoe hoger je ranking is in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat mensen je merk opmerken. Studies tonen aan dat een persoon gemiddeld 5-7 impressies nodig heeft om een merk te onthouden. Probeer ervoor te zorgen dat je website tenminste op de eerste pagina van Google staat.
“De beste plaats om een lijk te verbergen is de tweede pagina van Google”
2. Goedkoper dan adverteren
Veel mensen zeggen dat SEO gratis, dat is niet helemaal waar. Hoewel je geen geld betaald aan Google, steek je er wel veel tijd in. En Time is money
3. Effect op lange termijn
Zoals eerder gezegd betaal je geen geld aan Google voor SEO, maar investeer je er wel veel tijd in. Toch blijft SEO kosteneffectiever dan adverteren, want van SEO profiteer je voor een lange tijd. Zo kunnen websites die al jaren oud zijn toch nog steeds bezoekers winnen.
De keerzijde van SEO is dat je er steeds mee bezig moet zijn, Google veranderd vaak en SEO dus ook.
4. Geloofwaardigheid en vertrouwen
Als je website bovenaan de zoekresultaten staat, zorg je voor een geloofwaardige en betrouwbare uitstraling. Het vraagt kennis van je vak om als eerste te staan in de zoekresultaten en dat weet de Googlende bezoeker ook.
5. Meer verkeer naar je website
Door je website te optimaliseren voor zoekmachines, trek je meer bezoekers aan en vergroot je je online zichtbaarheid. En met meer verkeer komt ook de kans op meer potentiële klanten. Het is hier belangrijk om te weten dat het merendeel van de zoekopdrachten tegenwoordig via mobiele apparaten wordt uitgevoerd. Daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is. Dit betekent dat je website gemakkelijk te navigeren en te gebruiken moet zijn op mobiele telefoons en tablets. Dus, laat je website schitteren op elk scherm en zorg ervoor dat mobiele gebruikers ook een optimale ervaring hebben.
6. ROI
De prestaties van je SEO zijn goed meetbaar. Je SEO-campagnes monitoren zorgt ervoor dat je aanpassingen kan maken om te optimaliseren. Houd er rekening mee dat SEO-resultaten niet direct zichtbaar zijn, maar met geduld en consistentie zal je harde werk belonen.
7. Concurrentie
In de digitale wereld is concurrentie onvermijdelijk. Met SEO kun je je website optimaliseren en beter presteren dan je concurrenten in de zoekresultaten. Stilstaan is geen optie, omdat ook je concurrenten werken aan hun online aanwezigheid. Volgens onderzoek beschouwt 61% van de marketeers het verbeteren van SEO en het online imago als hun topprioriteit. Om de concurrentie voor te blijven, is het belangrijk om SEO te omarmen en je website te optimaliseren voor betere zichtbaarheid en hogere rangschikkingen in zoekmachines.
8. Lokale SEO lokt mensen naar je winkel
Onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer de helft van alle zoekopdrachten op Google gericht zijn op lokale informatie, zoals “restaurants in de buurt” of “kappers in mijn stad”. Met lokale SEO-strategieën maak je jouw bedrijf zichtbaar in lokale zoekresultaten en trek je potentiële klanten aan. Een Google Mijn Bedrijf-account is hierbij essentieel. Hiermee laat je aan Google weten waar je bedrijf is gevestigd, wat de openingstijden zijn en hoe bezoekers contact kunnen opnemen. Zo vergroot je de zichtbaarheid voor mensen die lokale producten of diensten zoeken en stimuleer je bezoek aan jouw fysieke winkel.